Innsynsbegjæring – dokumenter som er unntatt offentlighet:
Generelt:
Offentleglova §§ 29-32
Dokumenter med informasjon unntatt offentlighet journalføres i Public 360
Innsynsbegjæringer kan enten mottas via kommunens postmottak, direkte på e-post til saksbehandler eller muntlig. Dersom man mottar en muntlig henvendelse etter dokumenter som er unntatt offentlighet, bør man be om å få denne skriftlig på e-post. Evnt kan man lage et x-notat i Public 360 som omhandler hvem som begjærer innsyn og etter hvilke dokumenter.
Dokumentsenterets oppgaver:
- Journalfører innsynsbegjæringen på saken det er bedt om innsyn i
- Bruk standardtekst: innsynsbegjæring – dokument nummer XX
- Sett forfallsdato til 3 virkedager etter innkommet begjæring
- Dersom innsynsbegjæringen ikke gjelder noen spesiell sak, opprettes ny sak i Public 360 med standardtekst «innsynsbegjæring» og emne for innsyn, for eksempel «regnskapsrapporter»
- Den som til en hver tid betjener postmottaket har ansvar for journalføringen, og det må gjøres så raskt som mulig innen samme arbeidsdag som det er mottatt
Saksbehandlers oppgaver:
- Gjennomgå dokumentet det kreves innsyn i
- Dersom innsynsbegjæringen ikke kan besvares innen 3 dagers fristen, skal det sendes foreløpig svar på e-post, som importeres i saken i Public 360
- Foreta nødvendig skjerming av dokumentet
- Fatt beslutning med klageadgang i Public 360 ved bruk av maler
- Legg det skjermede dokumentet som vedlegg til dokument i Public 360
- Send ut beslutning og vedlegg med e-post eller SvarUt
Innsynsbegjæring etter offentlige dokumenter:
Dokumentsenterets oppgaver:
- Videreformidler e-poster med innsynsbegjæringer etter alle offentlige dokumenter til saksbehandler/leder som mottas ved postmottaket så raskt som mulig
Saksbehandlers oppgaver:
- Innsynsbegjæringer mottas enten via kommunens postmottak eller direkte til saksbehandler ( på e-post eller muntlig )
- Gjennomgå dokumentet det bes om innsyn i
- Dersom innsynsbegjæringen ikke kan besvares innen 3 dagers fristen, skal det sendes foreløpig svar på e-post
- Dersom deler av eller hele dokumentet det bes om innsyn i er unntatt offentlighet – registrer innsynsbegjæringen ( e-posten )
- Fatt beslutning som over for dokumenter unntatt offentlighet
- Dersom dokumentet er offentlig – send det ut med e-post og avskriv inngående JP, skriv gjerne merknad om at dokumentet er sendt ut
Offentlig journal:
Det mulig for publikum å bestille innsyn via offentlig journal på vår nettside ved å trykke på «bestill» utenfor aktuell journalpost. Bestillingen går direkte inn i kommunenes sak/arkivsystem og e-post til postmottaket.
Laster...